Aandacht voor Rouw en Verlies

Aandacht voor verlies en rouw op de basisschool.
‘een verlies verwerk je niet zomaar’

Veel kinderen krijgen op jonge leeftijd te maken met een verlies. Hun ouders zijn gescheiden of gaan scheiden of er overlijdt iemand in hun gezin. In toenemende mate zijn er kinderen die met beide verliezen te maken hebben. Ze worstelen ermee en dit is vaak merkbaar in hun functioneren. Soms uit zich dit in lastig gedrag, of juist in zeer teruggetrokken gedrag. Meestal laten ze aan de buitenkant niet zien hoe moeilijk ze het hebben maar van binnen kan het een emotionele chaos zijn. Kinderen met een verlieservaring hebben een luisterend oor en herkenning en erkenning nodig. Dat kan individueel of in een groepje met andere kinderen, zodat ze merken dat er meerdere kinderen zijn die het soms moeilijk vinden om met de situatie om te kunnen gaan.

Voor kinderen is het dan fijn als ze zich veilig voelen in een vertrouwde omgeving. Stichting Prodas wil dat de school een van die veilige plekken is. Vandaar dat op elke school een leerkracht is aangewezen om kinderen die met een verlies te kampen hebben, te begeleiden.

De contactpersoon van onze school wordt in het nieuwe schooljaar gekozen.
Voor vragen kunt u altijd bij de groepsleerkracht of het MT terecht.

Op het Prodaskantoor zijn er speciale materialen, boeken en zogenaamde ‘verdrietkoffers’  aanwezig die helpen om het onderwerp bespreekbaar te maken.

Toch kan het zijn dat dit extra oogje in het zeil voor sommige kinderen net niet voldoende is. Deze kinderen willen bijvoorbeeld graag met andere kinderen praten over wat ze meemaken of meegemaakt hebben. Daarom organiseert stichting Prodas lotgenotengroepen.
Kinderen die in een vergelijkbare situatie verkeren, ontmoeten elkaar.

Bovenschools worden er, door de werkgroep Verlies en Rouw, lotgenotenbijeenkomsten georganiseerd voor kinderen van gescheiden ouders en voor kinderen die te maken hebben met het verlies van een vader of moeder uit het gezin.

Tijdens zes bijeenkomsten, onder schooltijd, wordt er onder begeleiding van twee speciaal opgeleide mensen met kinderen onder elkaar met diverse werkvormen besproken over wat er veranderd is. Deze bijeenkomsten zijn kosteloos en zijn in het belang van het kind.

Een lotgenotengroep wordt begeleid door de leden van de werkgroep ‘Verlies & Rouw’.
Dat zijn Suzan van Lieshout, Denise van Hoof, Karin van Rijssel, Tamara Schepers en Marlies van den Boomen.

Voor scholen kan het soms prettig zijn extra hulp in te schakelen bij onverwachte, droevige gebeurtenissen, bij de begeleiding van kinderen, zowel individueel als in kleine groepjes of in moeilijke situaties. Ook voor ouders kan het soms heel positief zijn als ze extra ondersteund worden.

Zowel directies, leerkrachten en ouders kunnen dan contact opnemen met
Suzan van Lieshout of Karin van Bree, Coördinatoren Verlies & Rouw Stichting Prodas
suzan.vanlieshout@prodas.nl  karin.vanbree@prodas.nl

Protocol omgaan met gescheiden ouders Invulformulier informatievoorziening word-bestand